Sign my
GuestBook

NS 5000

Bouw van de tender

Toen ik eens goede blik wierp op de explosietekening van de tender realiseerde ik me ineens dat ik er nog nooit een gebouwd had. De 5000 wordt mijn eerste sleeptenderlocomotief. Alle andere modellen tot nu toe waren tenderlocomotieven. Nou dat is een aardige primeur, zal ik maar zeggen.

Onderstel

Het onderstel van de tender is eenvoudig genoeg

Een grote maar goedgevormde klomp witmetaal vormt de basis. I mat het nauwkeurig na om te zien of hij vervormd, of getordeerd was. Maar hij lag helemaal "dood" op een glasplaat, dus dat was mooi. De zijkanten staken met minder dan 90 graden iets naar binnen dus moest ik voorzichtig naar buiten knuffelen. Daarna nog maar eens gemeten of nog steeds alles recht was. Het gietstuk zelf is behoorlijk gaaf en heeft weinig gietresten.

Rechtstreeks vanuit de doos pasten de assen niet in hun houders. Een klein beetje ruimen was noodzakelijk.

Het gietdeel had witmetalen baanruimers. Deze waren nogal fors en kwetsbaar. Ze bogen al snel en braken af.

Darna werden eerst de delen op proef gepast. Dan werden ze met kleine soldeerpuntjes vastgezet en na een laatste controle ging ik helemaal rond met de soldeerbout. Ik maakte me niet al te druk over vervorming door de opbouw van warmte in het model. Witmetaal zet niet zo erg uit als messing en de soldeerbout staat toch al veel lager (220C) dan normaal (450C)

Tegen die tijd waren de baanruimers al afgebroken. Het kon me niet erg boeien.

Ik maakte snel een nieuw stelltetje van een reststripje messing. Veel dunner en mooier. Ze werden ongeveer in vorm gebogen.

Na het solderen boog ik ze zo dat ze netje boven rails kwamen. Ze dienen om grotere object voor de wielen weg te duwen.

Zitten ze goed of niet?

De bufferbalk zat al op zijn plaats toen ik me realiseerde dat ik nog ruimte moest maken voor de Philotrain koppelingshaak, die met een veer op zijn plaats getrokken wordt.

Om rumite te maken freesde ik de klomp metaal achter de bufferbalk weg en vergrootte ook het gat in de bodemplaat.

 

◄ zo dus.

De sluitplaat voor de wielen bleek een beetje te breed. Er was altijd minimaal één as die protestteerde tegen normaal functioneren. Ik vijlde ca. 0,75 mm van beide zijden en vanaf dat moment deden alle vier assen prima werk.

Ik boorde de gaten voor de geveerde buffers van Philotrain. Zodra het onderstel eenmaal op zijn wielen stond, bleken de buffer op de juiste hoogte te zitten. Ik gebruik mijn NS 7851 als referentie daarvoor.

Bovenbouw

Daarna kon ik aan de het plaatwerk van de bovenbouw beginnen. Alle delen werden uit hun etsfrets gesneden en gevijld voor zover nodig.

 

Een proefpassing liet zien dat alle delen moeiteloos aan elkaar zouden gaan.

 
met uitzondering van de kolenbaan. Die was duidelijk overmaats.
Eerst soldeerde ik de tank aan de bodemplaat.

en daarna ging de kolenbunker erin.

Opmerking. Ik soldeeerde eerst de gevouwen achterzijde plus zijkanten erin. Daaran probeerde ik de voorste plaat (gele pijl) er in te zetten. Dat viel niet mee. Doordat alles vast zat, kreeg ik dit plaatje maar met veel moeite met zijn tans in de openingen in de bodem.

Mijn advies, als iemand deze kit zou bouwen: zet beide plaatdelen van de kolenbunker er in één keer in en ga daarna pas solderen.

Gereinigd van overtollige soldeer.Ik ben wel teverden met het resultaat. Tijdens het solderen heb ik af en toe gemeten of alles nog wel haaks was. De bodemplaat is dus nu mooi vlak.
Moeren werden op hun plaats gesoldeerd. Ik heb waardering voor de houder die DJH hiervoor bedacht. De moeren zitten daardoor veel beter vastop de bodemplaat. En ze moeten heel zeker vast zitten want als de kolenbaan er eenmaal ingaat zul je er niet meer bij kunnen.

De kolenbaan werd aan de zijkant beetje bij beetje afgeschraapt tot een goede passingen was verkregen.

Volgens een extra instructie moest ongeveer 0,75 mm van de voorzijde van de bodemplaat afgevijld worden.
De basisvorm van de tender is nu klaar. De 5000 is in H0, dus 1:87. Ik heb een Bachmann 4300 die in eseentie een kluervaraint is van hun WD 2-8-0, en dat betekent dat hij in OO schaal is, 1:76. Het verschil in grootte is overduidelijk.

Afwerking

 

Afwerking van de tender begint met het plaatsen van de werkzijde van de tender: de voorzijde met het gat voor de kolen en alle andere toestellen voor de lok en zijn beamnning.

Ontluchtingspijpen geplaatst.

De handrails werden gebogen met een mal van Bill Bedford Models, hetgeen resulteerde in een snelle en herhaalbare productie van twee stellen handrails. De meegeleverde geëtste handrails heb ik links laten liggen omdat die vierkant zijn.

De verschillende ladders bezorgden me hoofdpijn. Zoals geleverd leken ze nergens naar. Ze waren gewoon lelijk en het platte vlak van de treden zat verticaal.

Meer nog, de achterste ladder heeft in de werkelijkheid ronde sporten, in plaats van platte treden.

Eerst probeerde ik de treden te vervangen door draad. Met de hand boorde ik acht gaten. De plaatsing schatte ik op het oog.

Maar mijn schatting zat er goed naast. Toen ik vier 0.5 mm boortjes door de gaten stak werd het duidelijk dat ik niet goed gewerkt had. Opnieuw boren was uitgesloten.

TBij wijze van ingeving nam ik een trede (letterlijk) in de tang en gaf hem een draai van 90 graden. Ik was opgetogen dat hij meerkte (zonder af te breken). Daarna soldeerde ik de boel van de achterzijde om e.e.a. weer te versterken. Ik vijlde de treden zo goed mogelijk op maat en zelfs aan de voorzijde rond. Ik was tevreden.
Toen ik dezelfde methode op een andere ladder toepaste brak het hele ding uit elkaar. Het is dus niet helemaal zonder risico. Ondanks mijn aanvankelijk teleurstelling kreeg ik het toch voor elkaar om de boel weer aan elkaar te solderen met 180C soldeer. Later heb ik de ladder met 140C soldeer aan de tender gesoldeerd met een snelle streek van een gloeiend hete soldeerbout.
En dit is het resultaat van alle drie ladders.
Handrem toegevoegd.
Waterdeksel.

Een nauwkeurig blik op voorbeeldfoto's liet me zien dat er trapjes zaten naast de buffers. Bron. Source: NVBS no HLNK-0038

Die ik namaakte met twee u-vormige strookjes messing

Ik voegde ook de lampen, luchtslangen en een midden lampijzer toe. Die laatste liet ik leeg, omdat veel foto's de lok laten zien met slechts twee lampen.

Ik voegede een leiding toe onder de tenderbodem. De buis is opgehangen aan strookjes van 0,1 mm dik messing folie (gele cirkel) die ik dicht draaide en daarna in een gaatje in de tenderbodenm soldeerde.

Tenslotte voegde ik ook nog twee lantarenijzers toe die ik ook leeg liet.

Voltooide tender

Een paar foto's van de voltooide tender. De handrailhouders, de handrails zelf, de koppeling en de buffers zijn los geplaatst. Die worden pas na het spuiten defintief bevestigd. De oorspronkelijke handrailhouders van de kit heb ik vervangen door die van Markits van het WD model. <<foto's wachten nog op de komst van de WD houders>>